Resum Fe Raó a la baixa edat mitjana

Resum Fe Raó a l'alta edat mitjana. sbagsVeure també: Resum Fe Raó a l’alta edat mitjana

El “Nou Aristòtil”

Resum Fe Raó a la baixa edat mitjana

Les obres dels filòsofs grecs de la “Traslatio studiorum”, i les interpretacions dels filòsofs àrabs i jueus, procedents del món àrab, són traduïdes a el llatí a l’escola de traductors de Toledo i arribaran a les universitats de París, Tolosa i Oxford (fundades en els inicis del segle XIII), on seran conegudes sota els nom de “Nou Aristòtil” o “lògica nova”, per contrast amb la “lògica vetus”. Al principi el “Nou Aristòtil” va ser prohibit, però a mitjan el segle XIII, és incorporat a el currículum de les universitats. Avicenna, Averrois i Maimònides seran considerats mestres dels llatins.
L’arribada del “Nou Aristòtil” representa una sacsejada en les relacions fe – raó. Originarà un corrent filosòfic aliena a l’ortodòxia catòlica: l’averroisme llatí. I influirà en el pensament dels dominics i franciscans que prendrà posicions enfrontades.

L'”Averroisme llatí”

Siger de Brabant i Boeci de Dacia són les figures més destacades de l’averroisme llatí que postula tesis com ara: l’eternitat del món, el monopsiquisme (un únic intel•lecte universal), la teoria de la doble veritat (teològica i filosòfica), el bé suprem es troba en aquest món, … i és crític amb la infalibilitat papal.

Els dominics

Resum Fe Raó a la baixa edat mitjana

Els dominics, amb Albert Magne i Tomàs d’Aquino al capdavant, intenten compaginar la raó aristotèlica amb el catolicisme, però sense cristianitzar Aristòtil. Per Albert Magne, teologia i filosofia són dues disciplines separades. Tomàs d’Aquino afirma que la forma substancial de l’home és única (ànima racional amb funcions racionals, vegetatives i sensitives), que els dogmes són la veritat i no es toquen, … i nega la il•luminació agustiniana i les raons seminals.

Els franciscans

Bonaventura, que defensa la posició dels franciscans basada en el “neoagustinisme”, manifesta que la raó no pot arribar a la veritat per si sola, sinó a través de la il•luminació, i és partidari de les raons seminals, de la pluralitat de formes , de la unió accidental del cos i ànima (concepció platònica), …

La condemna del 1277

En 1277 l’arquebisbe de París Étienne Tempier va condemnar més de 200 tesis averroistes i algunes de Tomàs d’Aquino. Aquesta condemna representarà el principi de la fi de la relació entre fe i raó. Fins i tot Ramon Llull aparcarà l’”ars magna” i la seva croada per convertir infidels i s’apuntarà a la lluita contra l’averroisme llatí.

El trencament definitiu

La condemna de 1277 ha trencat l’equilibri tomista entre fe i raó. Les veritats metafísiques passen de ser objectes de fe. S’imposa la teoria nominalista. Hi ha un distanciament entre filosofia i teologia. Joan Duns Escoto i Guillem d’Occam s’encarreguen de certificar la ruptura definitiva. Teologia i Filosofia prenen camins separats. El camp de la Teologia serà el món de la fe revelada i passa a ser una disciplina eticopràctica del comportament. El camp de la Filosofia natural serà el món sensible. La raó no entra en el camp de la fe. La relació entre fe i raó ha deixat de ser un problema.

L’humanisme

Nicolau de Cusa serà l’últim gran filòsof de l’Edat Mitjana però les seves tesis, sobre la lògica de l’infinit per apropar-nos a Déu, el concepte de Déu-home, la idea del món, … ja presenten un aire renaixentista.

La Filosofia ja pot emprendre el vol cap a l’humanisme i més enllà.

Enllaç amb altres textos sobre filosofia clàssica

Filosofia clàssica grega
Filosofia clàssica medieval
Filosofia clàssica del Renaixement

JAM

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per facilitar al usuari una més gran operativitat. Si segueix navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació dels cookies i de la nostre política de cookies, Click a l'enllaç per a una informació addicional.

ACEPTAR
Aviso de cookies