El trencament entre fe i raó Guillem d’Occam Joan Duns Escot resum

El trencament entre fe i raó Guillem d’Occam. sbagsLa condemna de 1277 ha posat de manifest la gran distància que separa la raó de la fe. Guillem d’Occam i Joan Duns Escot només faràn que certificar la defunció de les relacions entre fe i raó.

Context filosòfic religiós

El trencament entre fe i raó Guillem d’Occam Joan Duns Escot resum

* La condemna de 1277 ha tallat l’averroisme llatí, però el problema raó-fe segueix més viu que mai
* A conseqüència de la condemna:
– Hi ha una forta crítica sobre les tesis de Tomàs d’Aquino
– Es trenca l’equilibri tomista entre fe i raó
– Les veritats metafísiques (omnipotència de Déu, immortalitat de l’ànima, ..) passen a ser objectes de fe
– S’imposa la teoria nominalista: Els conceptes universals són noms o etiquetes que es posen a les coses
– La metafísica queda eliminada de la teologia
– La teologia passa a ser una ciència eticopràctica del comportament
– Hi ha un distanciament entre teologia i filosofia
– La teologia i la ciència prenen camins separats
– El fideisme serà l’únic camí vàlid per arribar a Déu
– El camp de la teologia serà el món suprasensible de la fe
– El camp de la ciència serà el món sensible de l’experiència
– La gran escolàstica ha arribat a la fi del seu recorregut
* Figures destacades: Joan Duns Escot (1266-1308), Guillem d’Occam (1290-1348)
* La mística del mestre Eckart (1260-1327) desenvolupa el neoplatonisme medieval

Joan Duns Escot – Guillem d’Occam

El trencament entre fe i raó Guillem d’Occam Joan Duns Escot resum

* Segons Joan Duns Escot:
– Déu és la finalitat de l’home -> només es pot aconseguir de forma sobrenatural
– La teologia -> disciplina revelada. S’ocupa -> de la Bíblia i de les conseqüències
– Res del que es demostra per la raó pertany a la fe
– Res del que pertany a la fe es pot demostrar per la raó
– Rebutja la il•luminació agustiniana i adopta l’intel•lecte agent aristotèlic
– A l’inrevés que Tomàs d’Aquino defensa la primacia de la voluntat sobre la intel•ligència
– Déu ha fet el món per un acte de radical llibertat, però per racionalitat no per arbitrarietat
* Segons Guillem d’Occam:
– La teologia no és una ciència ja que és creure sense evidències
– Les teories es poden retallar i reduir al mínim (navalla d’Occam)
– No hi ha necessitat de l’experiència humana de la natura
– Les causes no es poden deduir, a causa de la regularitat dels efectes de la natura
– Les coses són bones o dolentes perquè Déu les ha manades o prohibides, per lliure decisió divina
– La raó no entra en el camp de la fe -> la relació fe-raó deixa de ser un problema

Enllaç amb altres textos sobre filosofia clàssica

Filosofia clàssica grega
Filosofia clàssica medieval
Filosofia clàssica del Renaixement

JAM

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per facilitar al usuari una més gran operativitat. Si segueix navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació dels cookies i de la nostre política de cookies, Click a l'enllaç per a una informació addicional.

ACEPTAR
Aviso de cookies