El Nou Aristòtil i Averroisme Llatí resum

El Nou Aristòtil i Averroisme Llatí. sbagsEs fa un resum de la filosofia medieval, des del segle XII fins al segle XIV. Aquest període ve caracteritzat per l’arribada a el món llatí dels textos d’Aristòtil, des de l’escola de traductors de Toledo, i provinents de Còrdova. Aquests textos es van denominar el “Nou Aristòtil” i eren interpretats pels “mestres” àrabs i jueus: Avicenna, Averrois, i Maimònides.
El “Nou Aristòtil” va donar lloc a una corrent contrària als dogmes de l’Església catòlica: El “Averroisme llatí”. I va influir notablements sobre els representants de l’escolàstica, en particular, sobre Albert Magne i Tomàs d’Aquino.

En aquesta entrada es fa referència a l’averroisme llatí i als seus màxims representants.
En la propera entrada es parla de la influència del “Nou Aristòtil” sobre la escolàstica i la condemna de 1277 contra les tesis averroistes.

context històric

* Any: 1095. Inici de les croades
* Any: 1105. Es crea el regne de Sicília
* Any: 1111. Enrique V coronat emperador del sacre imperi germànic
* Any: 1118. Es funda l’ordre del Temple
* Any: 1154. Ramon Berenguer IV (Comte de Barcelona) esdevé rei d’Aragó
* Any: 1212. Batalla de les Navas de Tolosa -> declivi del domini àrab a la Península Ibèrica
* Any: 1214. Batalla de Muret -> fi de l’expansió catalana a França
* Any: 1230. Unió dels regnes de Lleó i Castella
* Any: 1291. Els mamelucs prenen Acre conquerint el regne de Jerusalem
* Any: 1337. Guerra dels 100 anys
* Any: 1347. La pesta negra

Context filosòfic religiós

El Nou Aristòtil i Averroisme Llatí

* A inicis de segle XIII, es creen les universitats de les arts de Paris i la d’Oxford
* A l’escola de traductors de Toledo es tradueixen un gran nombre d’obres de la filosofia grega. Provenen del món àrab, amb comentaris i interpretacions d’Avicenna, Averrois i Maimònides -> mestres dels llatins
* En el món cristià se li dóna el nom de “Nou Aristòtil” o Logica nova d’Aristòtil, que s’afegeix a la Logica vetus
* Del 1210-1255 es prohibeix el “Nou Aristòtil”, especialment a les universitats de Paris i Tolosa. A partir del 1255 el “nou Aristòtil” s’ensenya a les universitats
* A la universitat de Paris es modifica el currículum d’ensenyament integrant les obres del “nou Aristòtil”
* La posició de Albert Magne (1200-1280) considerant Teologia i Filosofia com a disciplines separades, facilita que es creï un corrent filosòfic aliena i difícilment compatible amb el cristianisme -> averroisme llatí
* Figures destacades: Boeci de Dacia (12xx-1300), Siger de Brabant (1240- 1284)

Resum Averroisme llatí

El Nou Aristòtil i Averroisme Llatí

Els averroistes defensen tesis basades en la filosofia grega
Apareixen teories que s’aparten de l’ortodòxia de l’Església:
* Eternitat del món
– Contrari al dogma de la creació del món per Déu
* Teoria del Monopsiquisme
– Defensa l’existència d’un únic intel•lecte universal
– Els intel•lectes individuals només són manifestacions de l’universal
– Contrari a l’eternitat de l’ànima
* Teoria de la doble veritat
– Siger de Brabant defensa, seguint Averrois, que la tesi filosòfica no ha de coincidir amb la veritat teològica ->intent de salvar la pell
* Boeci considera que el bé suprem (Summum bonum) es troba, en aquest món, a través d’l’intel•lecte.
– S’ha de fer el bé i gaudir fent-ho
– El catolicisme considera que el bé suprem es troba en la comunió amb Déu
* Siger de Brabant és partidari de la moral eudemonista i crític amb la infabilitat papal

Enllaç amb altres textos sobre filosofia clàssica

Filosofia clàssica grega
Filosofia clàssica medieval
Filosofia clàssica del Renaixement

JAM

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per facilitar al usuari una més gran operativitat. Si segueix navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació dels cookies i de la nostre política de cookies, Click a l'enllaç per a una informació addicional.

ACEPTAR
Aviso de cookies