Els filòsofs grecs i l’origen del cosmos

Els filòsofs gregs i l'origen del cosmos. sbags

Resum; Els filòsofs grecs i l’origen del cosmos

Els filòsofs clàssics veuen una certa analogia entre l’ésser humà i el cosmos. Tots dos són éssers ordenats, formats per matèria i controlats per un principi intel•ligent. La matèria de l’ésser humà és la mateixa que la del cosmos. En general els filòsofs consideren una Terra i un cosmos esfèrics, clarament influenciats per l’ésser-U de Parmènides. El cosmos és considerat finit per alguns, limitant amb el no-res, i infinit per uns altres. Tots els models còsmics presenten moviments circulars al voltant d’un centre, generalment ocupat per la Terra, o en algun cas per un element mític.

Alguns filòsofs reflexionen sobre la possibilitat d’infinits cicles còsmics. Però gairebé tots afirmen que el món, a l’igual que l’home, és un organisme que té ànima, una ànima que envolta tot l’univers i que està present en cada element, una ànima que dóna vida al cosmos i el governa amb les lleis de la physis.

Els presocràtics i l’arjé

resum Els filòsofs grecs i l’origen del cosmos

Els filòsofs presocràtics van entendre que la realitat es pot explicar a través del logos i de la pròpia physis. Les primeres reflexions s’orienten cap a la recerca de l’arjé. L’aigua de Tales (624-546 aC) i l’aire d’Anaxímenes (586-525 aC) són els primers intents d’aquesta reflexió. Anaximandre (610-546 aC) proposa l’apeiron, un element desconegut del que se separen elements oposats (Calent-Fred Sec-Humit Matèria-Antimatèria) que es barregen per formar els objectes que constituiran el cosmos, amb el temps tot tornarà a l’apeiron i començarà un nou cicle.

Els pitagòrics tenen una visió harmònica del cosmos amb una estructura numèrica perfecte, Antiterra, Terra i astres orbiten al voltant d’un foc central i emeten una harmonia que captem com a silenci. El arjé pitagòric són els nombres (que tenen entitat física). Empèdocles (490-430 aC) proposa dues forces oposades (amor-odi com a abstracció d’atracció-repulsió) que donarà lloc a la realitat actual separant els quatre elements (foc-aire terra-aigua) que inicialment es troben formant un ésser únic (influència de Parmènides). La combinació dels quatre elements conformaran els objectes del cosmos. Anaxàgores (500-428 aC) parlarà del principi intel•ligent (nous), conscient i vinculat al món viu, que posarà ordre (cosmos) en el caos inicial de totes les partícules. L’univers de Demòcrit (460-370 aC) està format per àtoms indivisibles que es mouen a través del buit.

Enllaç amb altres textos sobre filosofia clàssica

Filosofia clàssica grega
Filosofia clàssica medieval
Filosofia clàssica del Renaixement

JAM

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per facilitar al usuari una més gran operativitat. Si segueix navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació dels cookies i de la nostre política de cookies, Click a l'enllaç per a una informació addicional.

ACEPTAR
Aviso de cookies