Avui estem vivint un canvi tecnològic que afecte als vehicles per l’encariment del combustible fòssil i la necessitat de salvaguardar el planeta per qüestions de contaminació ambiental.
En aquest context apareix el cotxe elèctric que ja no utilitza motor de combustió sinó que s’impulsa amb un motor elèctric. La propulsió elèctrica no es cap novetat, de fet, els trens fa anys que l’utilitzen però, es clar, gracies a les vies que es per on els arriba l’electricitat.
El cotxe elèctric es molt mes senzill en els seus components t’he mes reprís d’arrencada i es molt mes silenciós (tot i que potser això es perillós) però necessita piles per subministrar l’electricitat al motor i, aquestes, s’han de carregar i pesen força i es tarda molt temps a recarregar-les.
L’actual cotxe elèctric i/o híbrid.
Donat els inconvenients esmentats de les piles, apareix un cotxe híbrid que utilitza electricitat mentre en disposa i, si no, utilitza combustible fòssil (gasolina) per generar-la i, així, es va tirant consumint molt menys gasolina i, fins i tot, sense necessitat d’endollar el vehicle. Tot plegat una solució transitòria i que durarà molt poc.
Les piles d’hidrogen.
Les piles convencionals utilitzen hidròlisi per generar electricitat. Funcionen amb un ànode i un càtode i aigua. Pesen molt i necessiten recarrega freqüent. S’han de recarregar en connexió a l’electricitat i, si aquesta procedeix de centrals nuclears ó de carbó, en el fons, tampoc s’eludeix la contaminació ambiental.
Les piles d’hidrogen no utilitzen aigua, sinó una combustió entre hidrogen i oxigen per generar l’electricitat amb molta mes potencia i molta mes durada i, de residu, produeixen aigua destil·lada.
Cotxes d’hidrogen.
En realitat no son mes que cotxes elèctrics que utilitzen piles de combustió d’hidrogen per funcionar. No hi ha mes i està del tot descobert, sols falta que, comercialment, considerin convenient llançar-ho.
Aquests cotxes tenen un compartiment on, amb unes mengeres que s’hi acoblen, es carreguen d’hidrogen liquat a pressió i tenen una autonomia d’uns 650 Km.
S’han solventat del tot els problemes inicials d’accidents o explosió.
Estacions de recarrega.
Tan sols es necessari dotar a les gasolineres actuals de dipòsits d’hidrogen i sortidors d’hidrogen. Un cotxe, en 5 minuts omple el dipòsit.
Toyota ja ha obert al país la primera hidrogenera, un projecte conjunt amb Enagás (a través de la startup Scale Gas), Urbaser, Carburos Metálicos, Sumitomo Corporation España i la Confederació Espanyola d’Empresaris d’Estacions de Servei ( CEEES).
Perspectiva.
Toyota ja ha anunciat 40 models de vehicles d’hidrogen previst per circular el 2025. “Mirai” es el model pioner. Els altres fabricants fan el mateix.
L’hidrogen té una gran importància. No només per impulsar vehicles elèctrics de pila de combustible, sinó per crear una societat basada en l’hidrogen, on aquesta energia renovable es converteixi en la font principal de subministrament per a les llars, la indústria i el transport.
L’hidrogen és una font d’energia neta i renovable i molt abundant al planeta. És fàcil d’emmagatzemar i transportar. És 14 vegades més lleugera que l’aire, cosa que li permet escampar-se en estat gasós, sense contaminar aigües o terra. Les hidrogeneres poden subministrar hidrogen obtingut de fonts sostenibles, amb una capacitat de 10 kg per dia i una puresa superior al 99,98%.
També força curiós ¿Oi?.