Nicolau de Cusa (1401-1464) es pot considerar l’últim gran filòsof de l’Edat Mitjana, encara que el seu pensament ja està impregnat del Renaixement. El seu concepte d’home ja no és el de l’home degradat pel pecat original que va caracteritzar l’Edat Mitjana, sinó que l’home és el creador del món conceptual. Déu continua sent el centre de l’univers. La idea de Déu-Home omple l’abisme entre l’univers i l’home.
La filosofia cusaniana
Pensament i filosofia de Nicolau de Cusa
Pensament
– Déu o el màxim absolut – tesi
– L’univers o el màxim concret – antítesi
– Déu fet home, connexió entre tots dos – síntesi
Fins a l’infinit i més enllà
La pregunta no va sobre l’existència de Déu sinó sobre la possibilitat del seu coneixement
Per apropar-nos al Déu desconegut -> la lògica de l’infinit
– Augmentant el nombre de cares d’un polígon dins d’un cercle les figures aniran coincidint. A l’infinit cercle i polígon coincidiran
– Pels sentits i la imaginació que és mouen en el món sensible és impossible
– Per a la intel•ligència que es mou en l’infinit -> SI
– En la lògica de l’infinit no és aplicable el principi de no contradicció. Déu -> coincidència de contraris
– La intel•ligència sap que no és possible saber més (ignorància docta)
Cosmogonia
Pensament i filosofia de Nicolau de Cusa
– No confon el món en Déu però tampoc ho rebaixa (sentit reneixentista)
– El món no és il•limitat, però és indefinit, no es troben els límits
– La terra té la mateixa composició que els astres
– Déu és el centre de l’univers
La idea d’el Déu-Home
– L’home és una unitat concreta que inclou i resumeix els altres éssers
– L’home és el creador del món conceptual
– Déu ha fet a l’home
– L’abisme entre l’infinit absolut de l’univers i l’infinit relatiu de l’home l’omple la idea del Déu-Home
– Déu assumeix la naturalesa humana i només un home podia ser elevat a la divinitat
Enllaç amb altres textos sobre filosofia clàssica
Filosofia clàssica grega
Filosofia clàssica medieval
Filosofia clàssica del Renaixement