Es fa un resum de la filosofia d’Agustí d’Hipona i Boeci. A l’entrada anterior es comenta el context històric i filosòfic dels inicis de l’edat mitjana.
Els inicis de la filosofia medieval Agustí d’Hipona, Boeci i Pseudo Dionis
Relació entre fe i raó. La filosofia de Agustí d’Hipona
* El neoplatonisme està present en diferents teories d’Agustí
– La il•luminació: Només l’ajuda de Déu permet la plena possessió de la veritat. La llum (el bé: el sol de Plató) il•lumina l’esperit de l’home perquè reconegui la veritat
– Rationes aeternae: Idees examplars que resideixen en Déu i que les captem com a reflex
– En el món físic no veuríem les coses si una llum (Déu) no les il•luminés
* Les creences d’Agustí el porten a doctrines apartades de la filosofia grega
– L’home es imatge de Déu. Un Déu personal. Resurrecció de l’home
– Déu (etern) crea el món del no-res. Un món no cíclic. Amb un inici i fi. En contra de Parmènides i cia
– Rationes seminals: Llavors posades en el moment de la creació per una evolució tranquil•la
* Altres filosofies agustinianes des de la fe cristiana
– Déu és el bé sense barreixa de mal. El mal no existeix
– L’acció de l’home és feta des de la llibertat. La providència divina sap que passarà però no coarta la llibertat humana
– L’ordre porta a la pau. Si no hi ha justícia no hi ha pau
– El desordre produeix dolor, mal moral, injustícia. Desordre -> Pecat
Relació fe i raó. La filosofia de Boeci
Els inicis de la filosofia medieval Agustí d’Hipona Boeci i Psuedo Dionis
* Boeci inicia el debat, impregnat de filosofia grega, sobre els Universals
– Els universals -> conceptes, com gènere o espècie, comuns a múltiples individus
– Per a Plató -> existeixen en el món intel•ligible (les idees) i per Aristòtil -> existeixen però no separats de les coses
– Per Agustí -> existeixen en la ment de Déu
– Boeci -> els universals no existeixen separadament però el nostre esperit recorda les coses anteriorment conegudes. Influència d’Aristòtil i Plató
* Altres aportacions metafísiques de Boeci a la teologia
– La condició de persona -> Substància individual de naturalesa racional. influència aristotèlica
– Déu a més de persona és el bé. El bé màxim. Influència d’Agustí
– Eternitat -> possessió total, simultània i perfecta d’una vida il•limitada
Relació fe i raó. Pseudo Dionís Areopagita
* Pseudo Dionís Areopagita i la influència neoplatònica
– Aquest filòsof bizantí intenta interpretar la mística cristiana des d’un pensament profundament neoplatònic
– Tindrà gran influència en la mística medieval
Enllaç amb altres textos sobre filosofia clàssica
Filosofia clàssica grega
Filosofia clàssica medieval
Filosofia clàssica del Renaixement
JAM