Renaixement ciència i política resum

Renaixement ciència i política resum. sbags

Renaixement i Ciència

Renaixement ciència i política resum

Al Renaixement, el pas més espectacular el dóna la filosofia natural amb Francis Bacon i Galileu. Ja uns anys abans  Tycho Brahe havia construït un observatori a l’illa de Hueen (on descobrir dos novas), el que significava que passava  d’una observació passiva aristotèlica a una observació rigorosa moderna. Francis Bacon va exposar el seu mètode científic que amb poques modificacions segueix sent l’actual:
1. Obtenir el major nombre de dades, tabular, depurar, etc.
2. Mitjançant el mètode inductiu passar a conclusions generals: Hipòtesi a verificar.
3. Contrastar la definició, de múltiples maneres.
Galileu va aplicar, per primera vegada, models matemàtics deterministes per a descriure la naturalesa. En particular va treballar sobre la cinemàtica de la caiguda de greus i de la trajectòria dels projectils. Newton, extrapolant els models de Galileu i la llei de l’harmonia de Kepler, descriurà les dues lleis de la dinàmica, i enunciarà la llei de la gravitació universal. Les brillants idees de Francis Bacon i Galileu han representat el salt més important de la història de la ciència.

Renaixement i Política

Renaixement ciència i política resum

Al segle XIV, Marsili de Pàdua i Guillem d’Occam van rebutjar l’agustinisme polític, que posava l’autoritat de l’Església per sobre de l’autoritat civil. Això va fer aparèixer, en el Renaixement, diferents corrents filosòfiques:
1. L’idealisme polític.
1.1 El jusnaturalisme. Que segueix el model de la llei natural dictada per Déu.
1.1.1 la Segona escolàstica: Fco de Vitoria, B. de las Casas i Fco Suárez. Defensen: El dret
natural. La monarquia. La protecció dels febles.
1.1.2 Jean Bodin: La llei és tot allò que el rei ordena.
1.2 El Pensament utòpic: Thomas More (Relat de l’illa Utopia).
2. El realisme polític.
Màxim representant: Maquiavel (obra: el Príncep). Principals tesis: Tots els homes són malvats. La lògica de la força (confrontació). La lògica de la cooperació (equilibri i compromís). El príncep no ha de ser bo, però ha de semblar-ho costi el que costi. En política l’aparença de la virtut és la virtut mateixa.
Aquestes tesis van provocar una repulsa inicial, però a la llarga el realisme s’ha anat imposant en l’actuació dels polítics, prioritzant els resultats enfront de l’ètica i la veritat.
El sofisme guanya, la filosofia perd.

Enllaç amb altres textos sobre filosofia clàssica

Filosofia clàssica grega
Filosofia clàssica medieval
Filosofia clàssica del Renaixement

JAM

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies per facilitar al usuari una més gran operativitat. Si segueix navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació dels cookies i de la nostre política de cookies, Click a l'enllaç per a una informació addicional.

ACEPTAR
Aviso de cookies